Loading...
marţi, 22 septembrie 2020
OFMConv Romania

Duminica a XXI-a A

DUMINICA A XXI-A A (MT 16,13-20)

TU EȘTI PETRU ȘI PE ACEASTĂ PIATRĂ VOI ZIDI BISERICA MEA!

Suntem în Duminica a XXI-a din anul liturgic A și medităm asupra textului din Mt 16,13-20, text  care relatează despre dialogul dintre Isus și Discipoli, în Cezarea lui Filip, cu privire la cine este Fiul Omului. Asupra acestu text am mai meditat, în parte, și în ziua de 29 iunie, în sărbătoarea dedicată sfinților apostoli Petru și Paul.

În timpul activității sale publice, Isus merge în Cezarea lui Filip care se află în nordul Israelului și le pune o întrebare discipolilor, ca și cum ar face un sondaj de opinii: „Cine spun oamenii că este Fiul omului?” (Mt 16,13). Discipolii relatează ceea ce au auzit de la oameni: aceștia îl inserează pe Isus în linia profeților Ioan Botezătorul, Ilie, Ieremia sau un alt profet. Răspunsul este corect, adică revelează o parte din identitatea lui Isus și este în conformitate cu întrebarea: Fiul omului este un profet.

Deși răspunsul este corect, nu este complet, de aceea Isus îi întreabă pe discipoli: „Dar voi, cine spuneți că sunt?” (Mt 16,15). Întrebarea este adresată tuturor, cu toate acestea răspunde doar Petru: „Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu” (Mt 16,16). Acest răspuns este complet, adică descrie identitatea corectă și completă despre Isus.

În dialogul deja instaurat între Isus și Petru, Isus îi spune: „Fericit ești tu, Simon, fiul lui Iona, căci nu carnea și sângele ți-au descoperit aceasta, ci Tatăl meu care este în ceruri” (Mt 17). În alte cuvinte, Petru a fost destinatarul privilegiat al unei revelații din partea Tatălui. Ba mai mult, Petru este și destinatarul unei promisiuni din partea lui Isus care îi schimbă numele: „Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea și porțile iadului nu o vor birui!” (Mt 16,18).

Asupra acestui verset s-a scris mult și în contradictoriu, iar explicația cea mai des întâlnită încearcă să prezinte diferența de semnificație între Petru și piatră. Dacă ne gândim că Isus a vorbit în aramaică sau ebraică, termenul folosit atât pentru Petru cât și pentru piatră este Chefa, așa cum de altfel apare în 1Cor 1,12; 15,5; Gal 2,14. O altă dificultate întâlnită în decursul interpretării se referă la cine este fundamentul Bisericii: Cristos sau Petru? Adică cine este stânca? Noi știm că Isus Cristos este stânca pe care este construită Biserica (cf. 1Cor 10,4), însă tocmai Isus l-a ales pe Simon și i-a schimbat numele în Chefa, deoarece a voit ca Petru să reprezinte vizibil Biserica lui Cristos.

De fapt, Isus continuă cu promisiunea adresată lui Petru și îi spune: „Ție îți voi da cheile împărăției cerurilor, ceea ce vei lega pe pământ va fi legat și în ceruri, ceea ce vei dezlega pe pământ va fi dezlegat și în ceruri” (Mt 16,19). Petru este singurul destinatar al cheilor împărăției cerurilor. Cu toate acestea, în Mt 18,18: „tot ce veți lega pe pământ va fi legat și în ceruri, ceea ce veți dezlega pe pământ va fi dezlegat și în ceruri”. Ce înseamnă această diferență? Că Petru este singurul destinatar al cheilor, însă le folosește împreună cu colegiul apostolilor pentru a lega și a dezlega. Petru este primus inter pares.

Acum să revenim la întrebarea adresată de Isus discipolilor, deoarece ne privește mai îndeaproape și pe noi: „Dar voi, cine spuneți că sunt?” (Mt 16,15). Desigur, răspunsul nostru nu poate fi diferit de cel al lui Petru: „Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu” (Mt 16,16). Însă ce înseamnă pentru mine, pentru noi că Isus este Cristos și este Fiul lui Dumnezeu? Înseamnă că eu îi aparțin lui Isus, deoarece fac parte din Biserica construită de El însuși pe stâncă. Dacă fac parte din Biserica lui, înseamnă că sunt fiu adoptiv al lui Dumnezeu, iar această identitate mă face fericit asemenea lui Petru. Dacă sunt fericit, transmit în jur fericire, bucurie profundă și îi contaminez pe cei pe care îi întâlnesc cu această fericire, ajutându-i să facă parte din Biserica lui Cristos. Însă nu pot face parte din Biserica lui Cristos fără a ține seama că Isus l-a ales pe Petru să reprezinte vizibil această Biserică. În alte cuvinte, credința ne inserează în comunitatea celor chemați, ekklesia, iar a face parte din această Biserică presupune comuniunea cu cel pe care Isus l-a ales să fie primus inter pares.

Lăudat să fie Isus Cristos!

O duminică binecuvântată!

Meditație plăcută!

Înregistrarea video poate fi vizionată la adresa: 

 

Fr. Mihai Afrențoae, OFMConv.